Maria Montessori – 19 Principii De Aur Ale Educatiei

Maria Montessori a fost medic și pedagog italian, care a creat o metodă specială de educare a copiilor, Metoda Montessori, înființând peste tot în lume școli care aplicau metoda sa (Școli Montessori).

Maria Montessori

Maria Montessori s-a născut la 31 august 1870 în Ancona, Italia și a studiat medicina la Universitatea din Roma. A fost una din primele femei care au absolvit facultatea de medicină în Italia și una din primele femei medic care au practicat medicina cu succes. A început să aplice multe din ideile sale personale despre educarea copiilor foarte tineri, cu vârste cuprinse între un an și cinci ani, pe când s-a ocupat de copii cu deficiențe mentale. Și-a perfecționat ideile și aplicarea acestora în practică începând cu 1907, de când a fost numită la conducerea unui grup de creșe și grădinițe dintr-o zonă foarte săracă a orașului Roma. Acolo a început să aplice consecvent ideile sale educaționale, care se concretizaseră între timp într-o adevărată metodă educațională, metoda Montessori. Mult mai târziu, când metoda sa educațională a devenit larg cunoscută în Italia, Europa și în întreaga lume, generând zeci și zeci de școli Montessori, Maria Montessori a călătorit foarte mult, supervizând sistemul școlilor Montessori, scriind și ținând conferințe. Montessori a formulat o serie de reguli si principii ale educatiei foarte simple si usor de retinut de parinti:

Maria Montessori 1

1. Copiii învaţă totul din mediul înconjurător.
2. Respectă copilul în toate manifestările lui.
3. Oferă-i libertate de mişcare în siguranţă.
4. Oferă-i libertatea de a alege.
5. Dă-i şansa să câştige tot mai multă independenţă.
6. Învaţă-l prin prezentarea activităţii, nu prin corectare.
7. Împlineşte-i nevoile şi, în acelaşi timp, ajută-l să vadă care sunt şi nevoile celorlalţi.
8. Ai răbdare. Dacă un copil are nevoie de mai mult timp pentru a învăţa ceva, acordă-i-l.
9. Un copil care este criticat frecvent învaţă să-i judece pe alţii.
10. Dacă un copil se simte acceptat, învaţă să aibă încredere în el.
11. Respectă-ţi copilul atunci când a greşit şi îşi poate repara greşeala. Opreşte-l atunci când acţiunile pe care vrea să le facă sunt potenţial periculoase.
12. Nu-ţi vorbi de rău copilul, indiferent dacă acesta este sau nu de faţă.
13. Concentrează-te mai degrabă pe ceea ce vrei să educi bun în el, nu pe răul pe care vrei să-l eviţi.
14. Întotdeauna fii pregătit să răspunzi când te solicită copilul, căci atunci are nevoie de ajutor.
15. Când nu are nevoie de ajutor, nu interveni.
16. Nu întrerupe un copil când este concentrat asupra unei activităţi: se odihneşte, lucrează sau doar îi observă pe alţii.
17. Un aspect foarte important este mediul în care locuieşte copilul şi în care nu trebuie să se regăsească obiecte inutile.
18. Întotdeauna vorbeşte şi comportă-te cu copilul folosind cele mai bune maniere şi oferă-i tot ce ai mai bun în tine.
19. Ajută-ţi copilul să-şi depăşească imperfecţiunile. Fă acest lucru cu grijă, reţinere şi în linişte, cu inţelegere şi dragoste.

Maria Montessori 2

Scroll to Top